Ledenblog: Sander Goethals van coachgezocht.nu

Sander Goethals

Sander Goethals

In 8 jaar ondernemerschap krijg je wel een paar klappen van de spreekwoordelijke zweep maar daar leer je dan weer van. Een top tien van deze lessen worden in dit artikel beschreven.

1. Zorg voor voldoende energie
Heb je de energie om 60 uur per week te werken (in het begin)? Heb je de energie om van alles uit te proberen en kansen te pakken als ze zich voordoen ook als het eigenlijk niet echt schikt? Dat is namelijk wat nodig is als startende ondernemer om een vaste basis te ontwikkelen voor je onderneming.

Voldoende energie kan ook betekenen of je in staat bent om goed genoeg te ontspannen, zodat je oplaadt en weer kan knallen. Voor sommigen is dit meditatie, voor anderen is dit sport en weer anderen krijgen dit van muziek. Wat werkt voor jou?

2. Heb het Lef
Ondernemers zijn de schaamte voorbij; ze roepen gewoon dat ze het kunnen en regelen dan ook dat ze het waar kunnen maken. Hier ligt de sleutel tot ondernemerschap, want als jij al twijfelt of je het wel kan hoe moet de ander dan het vertrouwen hebben dat het goed komt met die opdracht?

Het klinkt best spannend dat je jezelf op de borst moet kloppen en het vervolgens maar waar moeten zien te maken. Dat knagende stemmetje dat roept: “Wat nou als dat niet lukt?”, kan je daarin flink beperken. Laat je hierdoor echter niet tegenhouden, maar ga omdenken: “Want wat nou als het wel lukt?”.

Risico en ondernemen gaat hand in hand. Het risico van falen is vaak de drijfveer om nog net even dat stapje extra te zetten voor je klant. Ook het risico van niet of te weinig verdienen hoort erbij. Ook hierbij geldt: heb het lef om de uitdaging aan te gaan!

Wat helpt is dat je onderneemt vanuit een passie voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Ook als je onvrijwillig ondernemer bent geworden, is de branche waar je in zit met je onderneming wel (ooit) door jou gekozen. Die passie mag je best overbrengen door er enthousiast over te zijn en ermee naar buiten te treden, dat werkt aanstekelijk!

3. Wat heb je de wereld te bieden?
Bij punt 2 heb je met veel bravoure verkondigd dat de wereld toch echt op je zit te wachten, maar wat heb je die wereld eigenlijk te bieden? Wat kan je heel goed? Waar ga je iemand mee helpen?

Eigenlijk sluit je hierbij aan op basaal menselijk gedrag. We willen problemen voorkomen of beloning ervaren. Met ondernemen ga je een probleem oplossen of je draagt bij aan iemands ‘geluk’ waardoor een beloning ontstaat. Hoe ga jij dat voor elkaar krijgen?

4. Wie wil hetgeen hebben wat jij biedt?
Bij punt 3 ging het om waar je iemand mee gaat helpen. Minstens zo belangrijk is duidelijk te krijgen wie je precies gaat helpen. Dit moet je zo specifiek mogelijk maken. Hoe voelt die specifieke cliënt zich? Wat zoekt de cliënt?**

Realiseer je hoe ontzettend veel verschillende mensen er in de wereld zijn. Kijk maar naar al de verschillende bedrijven die in dezelfde markt zitten en toch genoeg verdienen. Grote kans dat je genoeg mensen vindt die geïnteresseerd zijn in jouw specifieke specialisme. De vraag is alleen hoe ze te bereiken.

5. Communicatie, communicatie, communicatie
Schuw het contact niet. Geniet ook van het gesprek met je klant, het sparren met collega ondernemers of het organiseren van nieuwe leads Communiceer jouw verhaal. Communiceer wat jou bijzonder maakt en sluit daarbij in taal aan bij de termen die de ander gebruikt. Benadruk niet zozeer de kenmerken van je product, maar vooral het effect dat jouw product teweegbrengt voor de ander.

6. Geef het tijd
Je gaat de markt pas echt kennen als je er een tijdje op actief bent. Dan ga je merken wat wel en niet werkt. Wat mensen wel en niet willen horen. Via welke kanalen je jouw doelgroep wel bereikt en via welke kanalen dus echt niet. Dit kan heel anders zijn dan je vooraf dacht. Ervan uitgaand dat je niet duizenden euro’s in marktonderzoek gestopt hebt. Dan nog is de praktijk veranderlijk en weerbarstig.

7. Leer van je fouten
Reflecteer op de acties die je hebt ondernomen en pak daarop door; wat werkte wel en wat werkte niet? Neem afscheid van wat niet werkte of wat naar verhouding teveel tijd kostte. Focus je op de dingen waarvan je weet dat je die zou moeten doen en blijf actief experimenteren met nieuwe acties die je mogelijk dichter bij je doel zouden kunnen brengen.

8. Je zult een dip ervaren
In één keer het succes behalen wat je voor ogen hebt is maar weinig ondernemers gegeven. De kans dat je een (ondernemers)dip zult hebben is vele malen groter. Je voelt de energie en de motivatie uit je systeem vloeien en ziet even niet meer wat je moet doen. Laat op zo’n moment los waar je mee bezig bent en ga actief op zoek naar inspiratie. Lees blogs, boeken of bezoek een seminar, wat het ook voor jou is wat je moet doen. Ga niet krampachtig door maar zoek actief de inspiratie en kom daarmee weer tot een goede basis mindset.

9. Compenseer je tekortkomingen
Weet waar je goed in bent en weet waar je slecht in bent. Beken en erken dat ook. Misschien is je tekortkoming dat je jouw eigen tekortkomingen niet ziet. Zelfs dat zou je dan nog kunnen compenseren door een coach te nemen. Zorg dat je mensen om je heen hebt die je aanvullen. Dit hoeft niet altijd betaald te zijn het kan ook in je netwerk zijn. Het zijn niet altijd mensen die aanvullende vaardigheden hebben. Vaak is het al erg waardevol als mensen anders denken.

10. Blijf dicht bij jezelf
Jij bent uniek dus als je jouw unieke mix kan door laten klinken in jouw product en je bedrijfsvoering, dan ben je al aardig onderweg om onderscheidend te zijn. Voor je bedrijfsvoering kan het zijn dat je allergisch bent voor formats, protocollen of andere vormen van structuur. Dwing jezelf dan niet tot een dergelijke structuur, maar zorg ervoor dat je wel het uiteindelijke doel bereikt. Dat betekent dat je over de juiste dingen nadenkt en dat je bijstuurt. Niet aan de hand van sjablonen of keiharde cijfers, maar op een manier die voor jou werkt. Zorg dat WAT je doet leidt tot een gezonde bedrijfsvoering en dat HOE je dat doet een manier is die bij je past.

**Van alles wat je kan coachen: met welke vraagstukken ben jij het beste?

2 reacties » Schrijf een reactie

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.